PODRÓŻ KU WARTOŚCIOM
,,Uważam się za osobę wartościową i ważną, i czuję, że jestem przynajmniej w takim samym stopniu dobry jak każdy inny człowiek w moim wieku i w podobnej sytuacji społecznej. Sądzę, że zasłużyłem sobie na szacunek i poważanie ze strony moich rówieśników i współpracowników. Czasami mam dobry wpływ na innych, gdyż staram się szanować ich uczucia i nie znęcam się nad nimi. Wiem, co jest dobre i potrafię oraz chcę bronić swych poglądów. Jednocześnie mam wrażenie, że jestem elastyczny i skłonny poznać inne punkty widzenia, nie czując przy tym zagrożenia ani groźby ataku. Lubię podejmować nowe wyzwania i nie denerwuję się, jeżeli coś nie od razu wychodzi mi dobrze. Jestem cierpliwy.”
Sharon Wegscheider – Cruse
Wstęp
Czym są wartości?
Najczęściej przyjmuje się, iż pojęcie wartość oznacza ,,to wszystko co uchodzi za ważne i cenne dla jednostki i społeczeństwa oraz jest godne pożądania, co łączy się z pozytywnymi przeżyciami i stanowi jednocześnie cel dążeń ludzkich”(Łobocki M., Pedagogika wobec wartości. 1993). To, co jest dla nas ważne i cenne, co jest dla nas wartością, wiele o nas mówi. Czy to sobie uświadamiamy, czy nie, nasze wartości wpływają na każdą naszą decyzję i działanie, ponieważ staramy się zdobyć i zachować to, na czym nam zależy (Koźmińska I., Olszewska E., Z dzieckiem w świat wartości. 2007).
Ogólnie o wartościach można powiedzieć, że są to:
- Rzeczy i sprawy ważne, cenne, pożądane.
- Życiowe drogowskazy, mapy, kompas życiowy.
- Standardy naszych myśli, postaw i zachowań, które mówią o tym, kim jesteśmy, jak żyjemy i jak traktujemy innych ludzi (wg I. i R. Eyre).
- Kryteria naszych ocen, decyzji i wyborów.
Nauczenie dziecka wartości jest najważniejszym zadaniem wychowawczym dla rodziców i nauczycieli. Praktykowanie wartości w życiu tworzy charakter człowieka. Mocny system wartości i umiejętność kierowania się nimi w życiu to najważniejszy kapitał, w jaki powinniśmy wyposażyć dziecko.
Główne cele programu
- Wprowadzenie wychowanków i uczniów w świat wartości.
- Działanie w systemie wartości.
- Poszukiwanie wartości, odkrywanie i doświadczanie ich wraz z wychowankami.
- Odróżnianie tego, co rozwija i umacnia, od tego co szkodzi i niszczy rozwój człowieka i więzi z innymi ludźmi.
Cele szczegółowe
- Kształtowanie szacunku dla siebie i innych osób.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
- Kształtowanie postaw tolerancji wobec innych ludzi.
- Nawiązywanie pozytywnych relacji z innymi ludźmi.
- Radzenie sobie z emocjami- samokontrola.
Zamierzone osiągnięcia wychowanków i uczniów:
- rozpoznają wartości takie jak: prawda, odpowiedzialność, tolerancja, szacunek, przyjaźń, miłość, inne,
- dostrzegają krzywdę innych,
- pomagają słabszym i potrzebującym pomocy,
- akceptują, że wszyscy mają równe prawa i obowiązki,
- formułują ocenę zachowań własnych i innych ludzi,
- akceptują sytuacje, gdzie następuje różnica zdań, celów i potrzeb,
- dyskutują z kolegą i dochodzą do kompromisu,
- doświadczają samodzielnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych,
- przestrzegają ustalonych norm postępowania.
Termin realizacji projektu
Projekt realizowany będzie od listopada 2017 r. do maja 2018 r.
Uczestnicy programu
W programie uczestniczyć będą dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniowie klas I-VII Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Lubczynie.
Charakterystyka programu
Wszystkim rodzicom i wychowawcom zależy na tym, aby wychować dzieci na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi, samodzielnych i twórczych. Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych jest niezwykle ważne, gdyż są one fundamentem dalszego życia. Proponowany przez nas program nauczania wartości obejmuje 11 uniwersalnych wartości moralnych.
W każdym miesiącu nauczyciele skupiają się na nauczaniu jednej wartości i mają do dyspozycji wiele sposobów na realizację zadania, np. czytanie bajek lub opowieści i omawianie z dzieckiem konkretnych cech i zachowań, gry, odgrywanie ról i scenek, rozmowy itp. Dla każdej z grup wiekowych nauczyciele planują odmienne formy pracy indywidualnej lub zbiorowej, w grupach lub zespołach, w klasie lub w domu. Dobór odpowiednich metod pracy ma na celu pobudzenie uczniów do aktywnego zdobywania wiedzy i umiejętności.
Ustalony został następujący rozkład omawianych wartości w kolejnych miesiącach:
- Listopad- STOP CYBERPRZEMOCY
- Grudzień- TOLERANCJA
- Luty – KULTURA I SZACUNEK, PRZYJAŹŃ I MIŁOŚĆ
- Marzec- ODPOWIEDZIALNOŚĆ I MĄDROŚĆ
- Kwiecień- UCZCIWOŚĆ I SPRAWIEDLIWOŚĆ
- Maj- ODWAGA I PRAWDOMÓWNOŚĆ, ASERTYWNOŚĆ
- WIZJA ŚWIATA BEZ WARTOŚCI
Ewaluacja
Ewaluacja programu służyć będzie badaniu nabytych umiejętności wychowanków i uczniów w zakresie stosowania zasad i norm czyli wartości.
Narzędzia ewaluacyjne
- Stała obserwacja wychowanków i dzieci.
- Analiza dokumentacji pedagoga szkolnego.
- Ankieta wśród uczniów klas IV-VII.
LISTOPAD- STOP CYBERPRZEMOCY
Lp. | Temat | Działania | Odpowiedzialni |
1. | Cyberprzemoc- hejt w sieci boli naprawdę.
Projekcja filmu „Stop cyberprzemocy”.
|
Godziny z wychowawcą w klasach IV, V, VI, VII | K. Reginia,
J. Jacewicz, M. Urbańska, D. Paździora |
2. | Komputer, a inne formy spędzania czasu wolnego- zyski i straty. | Język polski w klasach IV, V, VI, VII | M. Urbańska |
3.
|
Stop cyberprzemocy- zredagowanie tekstu do gazetki szkolnej i na stronę internetową. | Zajęcia koła dziennikarskiego | Zespół redakcyjny pod kierunkiem
M. Urbańskiej |
4. | Zasady korzystania z Internetu. | Zajęcia z pedagogiem szkolnym w klasach IV, V, VI, VII | K. Reginia |
5. | Dniem i nocą walcz z cyberprzemocą – nie jesteś sam.
|
Gazetka tematyczna | E. Kotar |
6. | Stop cyberprzemocy. | Spotkanie z Funkcjonariuszką Policji w Goleniowie st. inspektor Magdaleną Bieniek z Zespołu ds. Nieletnich i Patologii – Przejawy demoralizacji oraz czyny karalne i ich konsekwencje | K. Reginia |
7. | Komputer-Twój wróg czy przyjaciel? | Rozmowa kierowana, prace plastyczne-
kl. I, III
|
I. Bartosiewicz,
B. Skakuj |
GRUDZIEŃ – TOLERANCJA
Lp. | Temat | Działania | Odpowiedzialni |
1. | ,,Wszyscy jesteśmy tacy sami, choć każdy z nas jest inny” – pogadanka.
Ułożyć Kodeks Tolerancyjnego Człowieka
|
Godziny z wychowawcą w klasach IV, V, VI, VII | K. Reginia,
J. Jacewicz, M. Urbańska, D. Paździora |
2. | ,,Każdy człowiek ma prawo do szczęścia i swojego miejsca w społeczeństwie”. | Język polski w klasach IV, V, VI, VII |
M. Urbańska |
3. | Być tolerancyjnym – czy to jest trudne? | Zajęcia z pedagogiem szkolnym w klasach IV, V, VI, VII | K. Reginia |
4. | Czy jesteśmy tolerancyjni? | Religia w klasach IV, V, VI, VII | A. Staśkowiak |
5. | Toleruję, szanuję, akceptuję | Gazetka tematyczna | E. Kotar |
6. | ,,Kolory tolerancji” – razem w nauce i zabawie | Prace plastyczne |
J. Duszczak
|
7. | Hasła promujące tolerancję a negujące agresję i przemoc.
Wystawa prac |
Zajęcia komputerowe klasach IV, V, VI, VII | P. Buczkowski |
8. | „ Leśne przedszkole”- bajka terapeutyczna M. Gajewska , M. Rybacka , M. Żmudzińska. | Rozmowa kierowana, prace plastyczne-
kl. I, III
|
I. Bartosiewicz,
B. Skakuj |
LUTY – KULTURA I SZACUNEK, PRZYJAŹŃ I MIŁOŚĆ
Lp. |
Temat | Działania |
Odpowiedzialni |
1. | ,,Jak Cię widzą tak Cię piszą” | Godziny z wychowawcą w klasach IV, V, VI, VII | K. Reginia,
K. Klimecka, M. Urbańska, E. Kotar |
2. | ABC dobrego wychowania- poradnik dla każdego | Język polski w klasach IV, V, VI, VII | M. Urbańska |
3. | Kultura i szacunek tworzą Twój wizerunek | Religia w klasach IV, V, VI, VII | A.Staśkowiak |
4. | Wiersz Jana Brzechwy „Kwoka”:
Sovoir- vivre na co dzień. |
Zasady zachowania w towarzystwie koleżanek i kolegów, gazetka tematyczna | E. Kotar
|
5.
|
Netykieta, czyli o kulturze w internecie
|
Zajęcia komputerowe klasach IV, V, VI, VII | P. Buczkowski |
6.
|
Nauka piosenki ,,Grzeczne słówka”
Mini quiz rysunkowy ,,Drzewko pełne dobrych słów” |
Rozmowa z dziećmi na temat słów piosenki, praca plastyczna kl. I, III
|
I. Bartosiewicz,
B. Skakuj |
Działania na kolejne miesiące przedstawimy w późniejszym terminie.